Kracht door samenwerking nodig in transitie mobiliteit
De VDL-stand op IAA Mobility in München, Duitsland.

Kracht door samenwerking nodig in transitie mobiliteit

13 september 2021

MÜNCHEN - “Cars are coming home”, jubelt minister-president Markus Söder van de Duitse deelstaat Beieren triomfantelijk tijdens de openingsceremonie van IAA Mobility, de eerste editie van de nieuwe opzet van ’s werelds grootste mobiliteitsbeurs die debuteert in München. Zondag was de laatste beursdag in de Beierse hoofdstad. Het thema van de expo: What will move us next? 

Miel Timmers, hoofd communicatie VDL Groep, schreef een reportage over de transitie in de mobiliteit die centraal stond op de beurs.

Maar liefst 700 exposanten telt de IAA Mobility, waaronder VDL Nedcar. Op de stand van ruim 200 vierkante meter presenteren we, aangevuld met de brede mobiliteitspropositie van VDL Groep, op audiovisuele wijze de kerncompetenties van onze autofabriek. Met aandacht voor belangrijke mijlpalen uit de geschiedenis van sinds 1967 personenauto’s bouwen in Born en omlijst door foto’s van medewerkers.

Transitie

Liefhebbers van mobiliteit in de breedste zin kunnen hun hart ophalen in de beurshallen van Messe München. Waar op de laatste pré-corona-autoshow van formaat, 2 jaar geleden in Genève, vooral complete voertuigen worden getoond, ondergaat de wereld van mobiliteit een transitie. Met elektrisch rijden als vanzelfsprekendheid. Sustainability is het meest gebezigde woord in München. Merken willen zich van hun meest groene kant laten zien. Proberen elkaar de loef af te steken met doelstellingen rond duurzaamheid. De voertuigen die tijdens presentaties wél worden getoond zijn vooral compact, en uiteraard: connected. Motoren en fietsen zijn onderdeel van nieuwe mobiliteit die vooral op de stedelijke omgeving (smart cities) is gericht.BMW i Vision Circular staat centraal in de presentatie van BMW Group

Tijdens de gelikte persconferentie toont onze opdrachtgever BMW Group louter elektrische en compacte voertuigen. De nieuwe met hergebruikte materialen gebouwde BMW i Vision Circular - een prototype die (nog) niet in productie is - staat centraal in de show, ingeleid door een avatar en gepresenteerd door topman Oliver Zipse.

Innovatie

(Slechts) één hal met veel voertuigen op de Messe. Verder is het vooral innovatie wat de klok slaat op IAA Mobility. Sturen zonder behuizing, autonoom rijden, een device in de middenconsole waarmee het voertuig kan worden bestuurd en kant-en-klare-platformen waarop automerken elke opbouw kunnen monteren. En digitaal. Alles wat in München wordt getoond, is het met internet verbonden, zodat alles snel met elkaar communiceert. Voor veiligheid, comfort en duurzaamheid.

“De transitie in mobiliteit is geen transitie van bedrijven, maar van een complete industrie”, stelt topman Herbert Diess van Volkswagen dat jaarlijks 10 miljoen auto’s verkoopt. “Het gaat erom dat je de juiste samenwerkingsverbanden weet te smeden, dwars door verschillende sectoren. Daarmee creëren we toegevoegde waarde. Onze industrie gaat een belangrijke rol spelen in de CO2-emissiereductie van de mondiale economie. Auto’s worden batterijen op wielen. Onze netwerken moeten daarvoor veranderen, digitaliseren. Die netwerken geven aan wanneer onze voertuigen moeten worden opgeladen en sluiten auto's aan op andere systemen, zo zal de extra stroom die stilstaande voertuigen genereren, voor andere doeleinden worden gebruikt.”

"Het gaat erom dat je de juiste samenwerkingsverbanden weet te smeden, dwars door verschillende sectoren"

Herbert Diess, topman Volkswagen


De doelstelling van VW is dat de totale vloot in 2030 uit 70% elektrisch bestaat. Kunnen de netwerken dat faciliteren, vraagt Diess aan Francesco Starace van het Italiaanse energiebedrijf Enel die de VW-topman vanaf een scherm op het IAA-podium is komen vergezellen. Een stellig ‘yes’ klinkt uit de mond van de Italiaan die ondertussen water uit een wijnglas nipt. “Om de transitie in mobiliteit mogelijk te maken, dienen al onze netwerken in 2030 digitaal te zijn.”

Wie is het snelste de groenste? Dat lijkt de ratrace waarin automerken zijn beland. Porsche-topman Oliver Blume vertelt een miljard euro te investeren in duurzaamheid. In 2030, zo belooft hij, zullen al ‘zijn’ nieuwe bolides elektrisch zijn, en de totale waardeketen van het sportieve merk CO2-neutraal. 

"Elektrificatie is de belangrijkste route naar zero-emissie, maar is pas het begin van de revolutie in mobiliteit"

Mate Rimac, Rimac Automobil


Blume betreedt het podium in München met de 30-jarige Mate Rimac. Ruim 10 jaar geleden bouwde hij in zijn schuur eigenhandig zijn BMW 3 om naar een elektrische variant en won daarmee straatraces. Zijn missie: de elektrische auto’s van weleer (‘saaie wasmachines op wielen’) ‘snel én opwindend’ maken. Inmiddels telt Rimac Automobil 1.000 medewerkers en bouwt de jonge ondernemer in Kroatië aan een nieuwe campus ‘midden in de natuur’. “Elektrificatie is de belangrijkste route naar zero-emissie, maar is pas het begin van de revolutie in mobiliteit”, zegt hij. 

Vooruitgang

Porsche en Rimac werken samen. Porsche-baas Blume: “Om vooruitgang te boeken, heb je partners nodig die elkaar prikkelen én uitdagen. Beschikken over de juiste partners is essentieel om onze industrie verder te brengen.”

De transitie transformeert tevens het speelveld van onze medewerkers, benadrukt Stephan Hartung, mobiliteitsbaas van Bosch. “We gaan anders werken, zullen fabrieken sluiten en andere openen. Dat moet de hele industrie gezamenlijk oppakken. Alle deelnemers in onze industrie moeten veranderen, zij-aan-zij. Het gaat niet om bedrijven op zich, maar om een complete industrie.” 

"Alle deelnemers in onze industrie moeten veranderen, zij-aan-zij. Het gaat niet om bedrijven op zich, maar om een complete industrie"

Stephan Hartung, Bosch


Innovaties die de transitie in mobiliteit gaan vormgeven, zullen in Europa worden ontsproten, aldus de kenners op de IAA. “Waar zijn immers de meest geavanceerde voertuigen uit de historie geproduceerd?”, stelt topman Carsten Spohr van luchtvaartmaatschappij Lufthansa retorisch.

Besluiten om de transitie van mobiliteit vorm te geven, zijn reeds genomen, stelt topman Ola Källenius van Daimler AG, moederconcern van Mercedes-Benz. “Het is nu mouwen oprollen en beginnen, de tijd van uitvoering is aangebroken.” Mercedes-Benz heeft zichzelf de doelstelling opgelegd om in 2039 CO2-neutraal te zijn. Opvallend is overigens dat Mercedes-Benz op zijn IAA-stand een dieselmotorblok pontificaal én prominent positioneert. Een statement?

What will move us next? was het thema van de eerste IAA Mobility in München. Struinend langs de vele stands van de 700 exposanten in de Messe in de Zuid-Duitse stad proberen we de themavraag te beantwoorden.De futuristische concept car van Mercedes-Benz

Toekomst

Onze voertuigen van de toekomst stoten in ieder geval geen vieze stoffen uit. Een ABC’tje. Ze zijn optimaal met het internet verbonden, zo zal ons voertuig bijvoorbeeld om toestemming vragen om de verlichting thuis te doven omdat niemand thuis is. Schone én digitale voertuigen dus. En veilig natuurlijk, autonoom en vervoerd worden moet een prettige beleving zijn. Ook daar zijn de kenners in München het over eens.

Met de reeds jaren geleden ingezette mobiliteitsstrategie (design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en ‘mobility as a service’) is VDL Groep goed voorgesorteerd om op de ontwikkelingen in te spelen. 

Hoe hebben we bij VDL de IAA ervaren? Standmanager Sjef Stollman: “We hebben meer dan 100 nieuwe contacten opgedaan, en vele relaties aangehaald. VDL Nedcar beschikt, met de kracht van VDL Groep, over alle ingrediënten om ook in de nieuwe wereld van mobiliteit een belangrijkere speler te blijven.”

Miel Timmers, hoofd communicatie VDL Groep

Terug